CHESS på svenska. Nina Pressing (SVETLANA), Philip Jalmelid
(ANATOLIJ), Johan Schinkler (MOLOKOV), Evelyn Jons (FLORENCE) med ensemble.
FOTO: Malin Arnesson/GöteborgsOperan
Björn och Bennys musical Chess är över 25 år gammal, men
GöteborgsOperan har gjort den modern. Man har med sitt nya koncept fört Chess
in i framtiden.
Regissör Mira Bartov som tidigare enbart regisserat opera
har verkligen gjort ett enastående jobb med Chess. Man kan stundtals skönja
likheter med opera när man ser ensemblens rörelsemönster på scen. Kristin
Bredals scenografi, inspirerad av TV och serier känns nytt och fräsch och lyfter
Chess till en modernt intensiv scenisk föreställning, en fröjd för ögat. En
stor eloge till Anna Ardelius vars spektakulära kostymer lyfter
föreställningen.
Philip Jalmelid som ryssen gör en enastående insats. Han
uttryck känns äkta, sårbart och nytt, långt mycket starkare, bättre och nyare Tommy
Körbergs pompösa rolltolkning. Sticker ut gör även Nina Pressings fantastiska
röst flödar och hennes känslor är otroligt starka och berörande i ett snyggt
och sparsmakat skådespeleri i hennes tolkning av ryska Svetlana. Även
Christpoher Wolter som amerikanska Freddie och Evelyn Jons som Florence gör
enastånde insatser.
Det som möjligen saknas i föreställningen är ett
känslomässigt engagemang. Eftersom karaktärerna har väldigt lite dialog blir
det en känslomässig distans. Det kan stundtals vara svårt att ta tills sig det
känslosamma i detta koncept. Å andra sidan är denna föreställning en fröjd för
både ögon och öron som radar upp fantastisk musik i nya arrangemang av Benny
Andersson.
Låt oss hoppas att denna uppsättning släpps på skiva, för det förtjänar den verkligen. GöteborgsOperan har med största sannolikhet skapat en
succéversion av Chess som kommer uppskattas av många. Även agenter kommer att
färdas till Göteborg för att inspireras och sätta upp denna nya fräscha version
runt om i världen. GöteborgsOperan har förlängt Chess livslängd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar