söndag 9 september 2012

GöteborgsOperan har fört Chess in i framtiden


CHESS på svenska. Nina Pressing (SVETLANA), Philip Jalmelid (ANATOLIJ), Johan Schinkler (MOLOKOV), Evelyn Jons (FLORENCE) med ensemble. FOTO: Malin Arnesson/GöteborgsOperan


Björn och Bennys musical Chess är över 25 år gammal, men GöteborgsOperan har gjort den modern. Man har med sitt nya koncept fört Chess in i framtiden.

Regissör Mira Bartov som tidigare enbart regisserat opera har verkligen gjort ett enastående jobb med Chess. Man kan stundtals skönja likheter med opera när man ser ensemblens rörelsemönster på scen. Kristin Bredals scenografi, inspirerad av TV och serier känns nytt och fräsch och lyfter Chess till en modernt intensiv scenisk föreställning, en fröjd för ögat. En stor eloge till Anna Ardelius vars spektakulära kostymer lyfter föreställningen.

Philip Jalmelid som ryssen gör en enastående insats. Han uttryck känns äkta, sårbart och nytt, långt mycket starkare, bättre och nyare Tommy Körbergs pompösa rolltolkning. Sticker ut gör även Nina Pressings fantastiska röst flödar och hennes känslor är otroligt starka och berörande i ett snyggt och sparsmakat skådespeleri i hennes tolkning av ryska Svetlana. Även Christpoher Wolter som amerikanska Freddie och Evelyn Jons som Florence gör enastånde insatser.

Det som möjligen saknas i föreställningen är ett känslomässigt engagemang. Eftersom karaktärerna har väldigt lite dialog blir det en känslomässig distans. Det kan stundtals vara svårt att ta tills sig det känslosamma i detta koncept. Å andra sidan är denna föreställning en fröjd för både ögon och öron som radar upp fantastisk musik i nya arrangemang av Benny Andersson.

Låt oss hoppas att denna uppsättning släpps på skiva, för det förtjänar den verkligen. GöteborgsOperan har med största sannolikhet skapat en succéversion av Chess som kommer uppskattas av många. Även agenter kommer att färdas till Göteborg för att inspireras och sätta upp denna nya fräscha version runt om i världen. GöteborgsOperan har förlängt Chess livslängd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar