- Göteborg är inte en av världens vackraste städer precis.
Vi måste göra något annat av stan. Vi behöver inte vara så försiktiga, säger Gert.
Gert Wingårdh berättar att han gillar storstadsmiljöer med folkmyller, skyskrapor, liv och rörelse. Han är inte alls rädd för bilar i centrum. Han gör ingen hemlighet av att han är emot införande av trängselskatt.
- Man pratar om att bara vi får bort bilarna så blir det
trevligt, då kommer det en massa kaféer och så vidare. Men vi kan ju inte bara
leva på att fika och hylla fritiden, säger han.
Göteborgs politiker har nu över huvudet på sina medborgare klubbat att bilisterna ska finansiera Göteborgs framtida infrastruktur genom sk trängselskatt. Man refererar till termen trängselskatt för att skapa mer utrymme och bättre miljö i centrala Göteborg, trots detta ska man avgiftsbelägga även fordon som lämnar staden och på så vis bidrar med mindre miljöpåverkan och lämnar mer utrymme i centrum. Boende i centrala stan som använder sina bilar för att ta sig från centrum till sina arbeten blir således belagda med avgift för att lämna centrum.
Bilarna som vi idag använder är dessutom den mest framgångsrika mekanism inom miljöanpassning i modern tid där vi verkligen kan se radikala förbättringar. De stora miljöbovarna är industrierna med utsläpp från produktion och långa transporter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar